شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

در قرعه‌کشی نخستین دوره لیگ قهرمانان اروپا با فرمت جدید چه اتفاقاتی افتاد؟

لیگ قهرمانان اروپا

به گزارش همشهری‌آنلاین، روز پنجشنبه قرعه‌کشی نخستین دوره لیگ قهرمانان اروپا با فرمت جدید، در سوئیس انجام شد. نحوه قرعه‌کشی کمی پیچیده است و لازم دیدیم قوانین را مرور کنیم.

این فرمت تقریبا همان چیزی است که فلورنتینو پرس و دوستانش می‌خواستند پیاده کنند اما یوفا، رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر بریتانیا و خیلی‌ها با آن مخالفت کردند و سوپرلیگ اروپا را مغایر با ارزش‌های فوتبالی و به زیان باشگاه‌های کوچک دانستند. حالا یوفا با زیادترکردن تعداد بازی‌ها و تیم‌ها سعی دارد عطش هواداران را کم و بازیکنان را به‌طور فرسایشی نابود کند. در فرمت جدید تعداد تیم‌ها از ۳۲ به ۳۶ تیم افزایش یافته که تقریبا چیزی شبیه فرمول عجیب و غریب تور پیش‌فصل در آمریکاست که باشگاه‌های بزرگ در یک جدول ۱۸تیمی حضور داشتند اما هر تیم فقط چند بازی انجام ‌داد. در لیگ قهرمانان جدید، همه تیم‌ها در یک جدول حضور دارند و بازی‌ها رفت و برگشتی نیست؛ هر تیم با ۴حریف در خانه و با ۴حریف خارج از خانه بازی می‌کند. تعداد بازی‌های مرحله گروهی به ۸بازی به‌جای ۶مسابقه افزایش یافته. در پایان مرحله گروهی، ۸تیم برتر جدول به‌صورت مستقیم به مرحله یک‌هشتم صعود می‌کنند. تیم‌های رده نهم تا ۲۴برای صعود به مرحله‌حذفی باید ۲مرحله پلی‌آف برگزار کنند تا تکلیف ۸تیم دیگر یک‌هشتم روشن شود. ۸تیم دیگر مرحله پلی‌آف به لیگ اروپا سقوط می‌کنند و ۸تیم دیگر حذف می‌شوند. از مرحله یک‌هشتم به بعد، فرمت برگزاری به روال گذشته است.

- جیجی بوفون که در مراسم قرعه‌کشی حضور داشت، هدف از تغییر فرمت این رقابت‌ها را جلوگیری از قهرمانی‌های پی‌درپی رئال‌مادرید دانست و با خنده گفت: «هدف اول و دلیل اصلی همه این تغییرات این است که رئال‌مادرید را از اینکه هر سال این جام را می‌برد، متوقف کنیم. شوخی می‌کنم، تغییرات این‌چنینی همیشه باعث جذابیت و بهترشدن می‌شوند. به‌نظرم بازی‌ها جذاب‌تر از پیش خواهند شد و حساسیت بیشتر می‌شود.»

- کریستیانو رونالدو هم که در کنار بوفون به قرعه‌کشی کمک می‌کرد، از بوفون معذرت خواست که آن همه گل ‌به او زده است. رونالدو که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت، به‌خاطر گل قیچی‌برگردان زیبایش در سال۲۰۱۷ از دروازه‌بان سابق یوونتوس عذرخواهی کرد: «از تو معذرت می‌خواهم جیجی!»

- با حذف تیم‌های ترکیه‌ای سیدبندی به این شکل بود:

سید۱: منچسترسیتی، بایرن‌مونیخ، رئال‌مادرید، پاری‌سن‌ژرمن، لیورپول، اینتر، بروسیادورتموند، لایپزیش و بارسلونا

سید۲: میلان، لورکوزن، اتلتیکومادرید، آتالانتا، یوونتوس، بنفیکا، آرسنال، بروژ و شاختار

سید۳: فاینورد، اسپورتینگ، آیندهوون، دیناموزاگرب، سالزبورگ، لیل، ستاره‌سرخ، یانگ بویز و سلتیک

سید۴: اسلوان براتیسلاو، موناکو، اسپارتا پراگ، استون ویلا، بولونیا، خیرونا، اشتوتگارت، اشتورم گراتس و برست

- قبل از قرعه‌کشی قرار شد در دور گروهی هیچ ۲تیمی از یک کشور به هم نخورند.

- دیگر مثل گذشته، گروه مرگ وجود ندارد، اما قرعه مرگ چرا! در همین مرحله گروهی چند فینال آخر لیگ قهرمانان تکرار خواهد شد؛ بایرن مونیخ – پاری‌سن‌ژرمن (فینال۲۰۲۰)، رئال مادرید - لیورپول (فینال۲۰۲۲)، منچسترسیتی - اینتر (فینال۲۰۲۳)، رئال مادرید - دورتموند (فینال۲۰۲۴) و حتی تکرار دیدار سوپرجام امسال اروپا را که رئال ۲ بر صفر آتالانتا برد و قهرمان شد. دیدار بایرن- بارسلونا هم از آن بازی‌های اسمی خواهد بود و همچنین جدال نفتی بین منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن.

- پاریس: شاید بتوان گفت سخت‌ترین قرعه را پاری‌سن‌ژرمن دارد. بازی‌های این تیم در خانه مقابل منچسترسیتی، اتلتیکومادرید، آیندهوون و خیرونا برگزار می‌شود و در خارج از خانه مقابل بایرن‌مونیخ، آرسنال، سالزبورگ و اشتوتگارت.

- منچسترسیتی: سیتی و گواردیولا طبق معمول در قرعه‌کشی خوش‌شانس بودند. آنها در خانه به مصاف اینتر، کلوب بروخه، فاینورد و اسپارتاپراگ می‌روند و در خارج از خانه با پاری‌سن‌ژرمن، یوونتوس، اسپورتینگ و اسلوبودان براتیسلاوا بازی می‌کنند.

- اینتر در خانه با لایپزیش، آرسنال، ستاره سرخ و موناکو روبه‌رو می‌شود و در خارج از خانه با منچسترسیتی، بایر لورکوزن، یانگ بویز و اسپارتا پراگ.

- بایرن‌مونیخ در خانه با پاری‌سن‌ژرمن، بنفیکا، دینامو زاگرب و اسلوبودان بازی دارد و در خارج از خانه با بارسلونا، شاختار، فاینورد و استون‌ویلا. مهم‌ترین اتفاق مرتبط در بازی‌های بارسا رویارویی تکراری این تیم با بایرن است و نکته مهم این بار حضور هانسی فلیک روی نیمکت بارساست؛ همان مربی‌ای که در پیروزی تاریخی ۸ بر ۲ مقابل بارسلونا روی نیمکت بایرن‌مونیخ نشسته بود.

- لایپزیش در خانه با لیورپول، یوونتوس، اسپورتینگ و استون ویلا و در خارج از خانه با تیم‌های اینتر، اتلتیکو مادرید، سلتیک و اشتورم گراتس مسابقه می‌دهد.

- دورتموند درخانه با بارسلونا، شاختار، سلتیک و اشتورم گراتس روبه‌رو می‌شود و خارج از خانه با رئال ‌مادرید، کلوب بروژ، دینامو زاگرب و بولونیا.

- بارسلونا در خانه با بایرن‌مونیخ، آتالانتا، یانگ بویز و برست ‌بازی دارد و خارج از خانه با دورتموند، بنفیکا، ستاره سرخ و موناکو. قرعه بارسلونا هم تا حدی آسان است.

- رئال‌مادرید در خانه با دورتموند، میلان، سالزبورگ و اشتوتگارت‌ و خارج از خانه با لیورپول، آتالانتا، لیل و برست روبه‌رو می‌شود. تیم لیل فرانسه اتان امباپه، برادر کوچک‌تر کیلیان امباپه را در اختیار دارد. برادران امباپه فصل گذشته در پاری‌سن‌ژرمن هم‌تیمی بودند.

- لیورپول در خانه با رئال‌مادرید، لورکوزن، لیل، بولونیا و خارج از خانه با لایپزیش، میلان، آیندهوون و خیرونا بازی می‌کند.

- سرود لیگ قهرمانان هم تغییر کرد. تونی بریتن، سازنده این آهنگ آن را اصلاح کرده و تغییراتی در آن انجام داده.

- یوفا در مجموع در این جام نزدیک ۲.۵میلیارد یورو (۲.۴۶۷) بین باشگاه‌ها تقسیم می‌کند.

- پاداش راهیابی به این مسابقات برای هر باشگاه ۱۸.۶۲میلیون یورو و در مجموع ۶۷۰میلیون یورو برای ۳۶تیم است. هر پیروزی ۲.۱میلیون و تساوی ۷۰هزار یورو برای هر تیم پاداش دارد. تیم آخر صعودکننده به مرحله حذفی ۲۷۵هزار یورو، تیم اول مرحله گروهی ۹.۹میلیون یورو صاحب می‌شوند و تیم‌های رتبه یک تا شانزدهم هر کدام معادل ۲میلیون یورو جایزه اضافی می‌گیرند. این مبلغ برای تیم‌های رتبه ۹ تا ۱۶ یک میلیون یورو است. تیم‌هایی که به مرحله یک‌چهارم می‌رسند هرکدام ۱۲.۵میلیون یورو می‌گیرند و آنهایی که به نیمه‌نهایی می‌رسند، هر کدام ۱۵میلیون صاحب می‌شوند. پاداش فینال برای هر تیم هم ۱۸.۵میلیون یورو است و به این ترتیب تیم قهرمان ۸۶میلیون یورو پاداش می‌گیرد.

- این رقابت‌ها از ۲۷شهریور سال‌جاری آغاز می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه دارد. فینال روز ۳۱‌ماه می و در ورزشگاه آلیانس آره‌نا (مونیخ) به پایان می‌رسد.

برنامه مسابقات

هفته اول: ۱۶ تا ۱۸سپتامبر (۲۶ تا ۲۸شهریور)

هفته دوم: ۳۰سپتامر و یک اکتبر (۹و ۱۰مهر)

هفته سوم: ۲۱ و ۲۲ اکتبر (۳۰مهر و یک‌آبان)

هفته چهارم: ۴ و ۵ نوامبر (۱۴ و ۱۵ آبان)

هفته پنجم: ۲۵ و ۲۶ نوامبر (۵ و ۶ آذر)

هفته ششم: ۹ و ۱۰ دسامبر (۱۹ و ۲۰ آذر)

هفته هفتم: ۲۰ و ۲۱ ژانویه (یک و ۲بهمن)

هفته هشتم: ۲۸ژانویه (۸بهمن)

پلی‌آف مرحله حذفی: ۱۷ و ۱۸، ۲۴ و ۲۵فوریه (۲۹ و ۳۰بهمن، ۶ و ۷ اسفند)

مرحله یک‌هشتم نهایی: ۱۰ و ۱۱، ۱۷ و ۱۸ مارس (۲۰ و ۲۱ اسفند، ۲۷ و ۲۸ اسفند)

مرحله یک‌چهارم نهایی: ۷-۸-۱۴، ۱۵آوریل (۲۵ و ۲۶ فروردین - یک‌ و ۲ اردیبهشت)

مرحله نیمه‌نهایی: ۲۸ و ۲۹ آوریل، ۵ و ۶ می (۸ و ۹ اردیبهشت – ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت)

فینال: ۳۰می (۹خرداد)

- همه بازی‌های دور هشتم یا هفته آخر مرحله گروهی روز ۲۵ژانویه به‌صورت همزمان برگزار می‌شود.

- در دوره‌های قبل تیم قهرمان بعد از ۱۳بازی می‌توانست جام را بالای سر ببرد ولی تیم قهرمان در این دوره حداقل باید ۱۵بازی انجام دهد.

کد خبر 878154
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha